Etykieta biznesowa
Etykieta, dobry obyczaj, savoir-vivre, kurtuazja to terminy określające zbiór zasad, reguł, zachowań, których przestrzeganie ma nam ułatwić życie. Nade wszystko jednak dzięki nim możemy okazać innym szacunek i uprzejmość, a z kontaktów osobistych czerpać przyjemność. Reguły biznesowe różnią się nieco od towarzyskich, ponieważ dominuje w nich równouprawnienie kobiet i mężczyzn, a zasadą główną jest hierarchia, wyższy rangą ma pierwszeństwo bez względu na wiek i płeć [1].
Dodać należy, że etykieta biznesowa opiera się w dużej części na regułach etykiety zapisanych w protokole dyplomatycznym, który współcześnie stanowi kod łączący dyplomatyczne formy, ceremonię i etykietę. Pojęcia protokołu, ceremoniału i etykiety nie są równoznaczne, choć w wielu przypadkach mogą się nakładać. Protokół reguluje stosunki między państwami i ich przedstawicielami, ceremoniał służy organizacji uroczystości oficjalnych, szczególnie państwowych, etykieta zaś jest przestrzeganiem zasad zachowania się i ubioru w sytuacjach publicznych [2].
Protokół dyplomatyczny w znacznej części jest uniwersalny, ale w szczegółach różni się w każdym państwie. Podobnie dzieje się w przypadku zasad etykiety biznesowej. Zasięg wielu z nich jest ograniczony do miejsca, czasu, środowiska i kontekstu. W tym module poruszone zostaną przede wszystkim zagadnienia związane z najważniejszymi normami etykiety biznesowej przyjętymi w Polsce i w zachodnim kręgu kulturowym. Ich stosowanie korzystnie wpływa na budowanie wizerunku i zwiększa wiarygodność oraz skuteczność negocjacyjną.
Warto przyjrzeć się zasadom etykiety biznesowej w odniesieniu do wybranych jej aspektów. Pierwszym z nich jest umiejętne przedstawianie się i znajomość zasad precedencji, czyli pierwszeństwa w różnych sytuacjach.
Przywitanie i przedstawianie [3]:
- Kolejność podawania ręki zależy od stanowiska, młodszy mężczyzna może podać rękę starszej kobiecie, jeśli jest jej zwierzchnikiem.
- Mężczyźni nie całują kobiet w rękę.
- Przy podawaniu ręki osoby siedzące muszą wstać, bez względu na wiek i płeć.
- Propozycja przejścia na ty może wyjść wyłącznie od osoby starszej rangą.
- Podwładny zawsze pierwszy wita przełożonego i jemu przestawia klienta, kogoś nieznajomego.
Warto dodać, że uścisk dłoni kobiety i mężczyzny powinien być zdecydowany, nie za mocny, nie za słaby i trwać do dwóch sekund [4].
Kolejny ważny element etykiety dotyczy higieny osobistej [5]:
- Włosy powinny być umyte, broda u mężczyzn wymaga stałej pielęgnacji.
- Ubranie musi być czyste i odprasowane.
- Paznokcie czyste, krótko przycięte, również u kobiet.
Następny wiąże się z właściwym używaniem telefonów komórkowych [6]:
- Gdy dzwonimy do kogoś zawsze przedstawiamy się i upewniamy, czy osoba ta może rozmawiać.
- Wysyłając SMS, napisz swoje nazwisko. Odbiorca nie musi zgadywać, kto do niego napisał.
- W miejscach publicznych nie rozmawiamy przez telefon. Aparat powinien być wyciszony, włączony na wibracje lub wyłączony.
- Wyłączamy telefon podczas spotkań biznesowych.
- W środkach komunikacji miejskiej nie odbieramy telefonu albo odbieramy, wyłącznie po to, by poinformować, że nie możemy rozmawiać i oddzwonimy. W pociągu na czas rozmowy należy wyjść na korytarz.
- Rozmowę kończy ten, kto dzwoni.
- Jeżeli rozmowa zostanie przerwana, dzwoni ten, kto ją inicjował.
- Jeżeli mówimy, że nie możemy rozmawiać, zawsze to my oddzwaniamy.
Spożywanie posiłków na przyjęciach i w lokalach to kolejna dziedzina, w której funkcjonują określone zasady etykiety [7]:
- Kieliszki trzymamy za nóżki, w lewej ręce, prawa służy do witania się.
- Do stołu siadamy dopiero na sygnał dany przez gospodarza.
- Witamy się z obiema osobami, które siedzą obok nas (po prawej i lewej stronie).
- Serwetkę kładziemy na kolana i wycieramy nią usta przed każdym łykiem napoju, a gdy musimy wstać, odkładamy ją na siedzenie. Po posiłku kładziemy ją, lekko złożoną, z lewej strony. Nie używamy jej do wycierania nosa.
- Sztućce są układane na stole w kolejności serwowania potraw. Najpierw sięgamy po sztućce, które są najdalej od talerza. Sygnałem, że skończyliśmy jeść, jest odłożenie ich na talerzu równolegle, w pozycji odwzorowującej wskazówki zegara na godzinie 5.00. Gdy robimy tylko przerwę w jedzeniu, nóż jest wskazówką na godzinie 8.00, a widelec na 5.00.
- Jemy tylko lekko pochyleni, podnosząc rękę do ust.
- Wykałaczek nigdy nie używamy przy stole, wyłącznie w toalecie.
- Małe torebki kobiety kładą obok siebie lub za sobą na krześle, duże pod stołem.
Netykieta, czyli etykieta w internecie, nabiera wciąż rosnącego znaczenia. E-mail jest elektronicznym listem i pisząc go, powinno się stosować te same zasady, które obowiązują w korespondencji tradycyjnej [8]:
- Nie zaczyna się żadnej formy listu od słowa „Witam”. Formy poprawne to: „Szanowna Pani”, „Szanowny Panie”, „Szanowni Państwo”, „Szanowna Pani Dyrektor” etc. Mail kończymy zwrotami: „Łączę wyrazy szacunku”, „Z wyrazami szacunku”, „Z poważaniem”. Formę „Pozdrawiam” pozostawiamy dla kolegów i osób dobrze znanych, z którymi często korespondujemy.
- Treść maila formułujemy w sposób zwięzły, dbając o formę i poprawność języka, uprzedzamy o załączniku. Mail zawsze opatrujemy tytułem/informacją zapowiadającą jego zawartość.
- W przypadku wielokrotnej wymiany maili odpowiadamy, zachowując tylko ostatnią wiadomość z wątku.
Kompleksowe omówienie zasad konstytuujących biznesowy savoir-vivre w realiach rodzimych znaleźć można w książce „Współczesna etykieta biznesu w codziennej praktyce w Polsce” [9]. Przyswojenie szczegółów z innych kultur umożliwi z kolei lektura podręcznika „Różnice kulturowe a zachowania w biznesie” [10].
Zadanie 1:
Treść zadania:
Wchodzisz do pomieszczenia, gdzie odbywa się rekrutacja, jest tam dwoje rekruterów, kobieta i mężczyzna. Jak się zachowasz na przywitanie?Zadanie 2:
Treść zadania:
W towarzystwie mamy spotykasz swojego szefa. Kto kogo komu przedstawia?Materiały dodatkowe
Źródło: Wojciech S. Wocław, O BUDOWANIU RELACJI, różnicach kulturowych i etykiecie w biznesie, 06.08.2019 (dostęp 18.07.2020). Dostępne w Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=v0zDzRCZQ70
Źródło: TEDxTalks, Etykieta w biznesie - jak zamiast jakoś budować jakość relacji?: Katarzyna Krupa at TedxSGH, 24.03.2020 (dostęp: 20.07.2020). Dostępne w Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=XNO0hoQ8ors
Bibliografia
1. Marcjanik, M.: Mówimy uprzejmie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 25.2. Orłowski, T.: Protokół dyplomatyczny. Między tradycją a nowoczesnością, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2015, s. 24.
3. Marcjanik, M.: Mówimy uprzejmie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 25-27.
4. Żuchowski, H. R.: Encyklopedia dobrych manier, Polihymnia, Lublin 2009, s. 226.
5. Pietkiewicz, E.: Savoir-vivre dla każdego, Świat Książki, Warszawa 1998, s. 121-123.
6. Wrona R.: Etykieta biznesu (Savoir vivre w biznesie) 2016, dostęp:30.08.2020
7. Jarczyński, A.: Etykieta w biznesie, Helion, Gliwice 2015, s. 169-200.
8. Jarczyński, A.: Z klasą, na luzie, Znak, Kraków 2017, s. 87-115.
9. Kamińska-Radomska, I.: Współczesna etykieta biznesu w codziennej praktyce w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
10. Gesteland, R.: Różnice kulturowe a zachowania w binzesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.